Obvestilo v zvezi s sprejetim Zakonom o začasnih ukrepih za odpravo posledic draginje za najbolj ranljive skupine prebivalstva
Državni zbor Republike Slovenije je dne 31. 8. 2022 sprejel Zakon o začasnih ukrepih za odpravo posledic draginje za najbolj ranljive skupine prebivalstva (v nadaljnjem besedilu: ZZUOPD). Veljati začne naslednji dan po objavi v Uradnem listu RS.
Z ZZUOPD se zaradi omilitve posledic dviga cen energentov in cen življenjskih potrebščin določajo naslednji začasni ukrepi na področju socialne varnosti za najbolj ranljive skupine prebivalstva:
– energetski dodatek za prejemnike denarne socialne pomoči in varstvenega dodatka,
– energetski dodatek za invalide in
– začasen odstop od določb Zakona o socialno varstvenih prejemkih (Uradni list RS, št. 61/10, 40/11, 14/13, 99/13, 90/15, 88/16, 31/18, 73/18 in 196/21 – ZDOsk; v nadaljnjem besedilu: ZSVarPre) in Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (Uradni list RS, št. 62/10, 40/11, 40/12 – ZUJF, 57/12 – ZPCP-2D, 14/13, 56/13 – ZŠtip-1, 99/13, 14/15 – ZUUJFO, 57/15, 90/15, 38/16 – odl. US, 51/16 – odl. US, 88/16, 61/17 – ZUPŠ, 75/17, 77/18, 47/19, 189/20 – ZFRO in 54/22 – ZUPŠ-1; v nadaljnjem besedilu: ZUPJS).
1. Energetski dodatek za prejemnike denarne socialne pomoči in varstvenega dodatka (2. člen)
Upravičenci so prejemniki denarne socialne pomoči oziroma varstvenega dodatka po ZSVarPre (torej so upravičenci do energetskega dodatka posamezna gospodinjstva, in ne posamezniki).
Upravičenost se ugotavlja na podlagi prve, veljavne odločbe do denarne socialne pomoči ali varstvenega dodatka, veljavne kadarkoli v obdobju od 1. avgusta 2022 do 31. marca 2023.
Energetski dodatek se bo izplačal po uradni dolžnosti, kar pomeni, da upravičencem ne bo treba vlagati vlog (in vlog tudi ne bo).
Upravičenci so do energetskega dodatka upravičeni samo enkrat. Če se med povezane osebe po ZUPJS, za prejemnika denarne socialne pomoči oziroma varstvenega dodatka upošteva oseba, ki se je že upoštevala pri upravičenju do energetskega dodatka pri drugem prejemniku, prejemnik ni upravičen do energetskega dodatka. Izjema so otroci v skupnem varstvu in vzgoji iz drugega odstavka 26. člena ZSVarPre.
Upravičencem, ki so:
− samske osebe, se bo energetski dodatek izplačal v višini 200 evrov;
− družine z enim staršem, se bo energetski dodatek izplačal v višini 200 evrov, povečan za vsakega otroka za 118 eurov oziroma za 59 eurov v primeru dodelitve otroka v skupno varstvo in vzgojo;
− dvostarševske družine, se bo energetski dodatek izplačal v višini 314 evrov, povečan za vsakega otroka za 118 eurov oziroma za 59 eurov v primeru dodelitve otroka v skupno varstvo in vzgojo;
− osebi, ki sta v zakonski zvezi ali zunajzakonski skupnosti brez otrok, se bo energetski dodatek izplačal v višini 314 evrov.
Če se pravna podlaga spremeni ali odpade, se izplačan energetski dodatek ne šteje za neupravičeno prejeta javna sredstva in ga ni treba vračati.
Sredstva za izplačilo energetskega dodatka zagotavlja Republika Slovenija iz proračuna Republike Slovenije, izplača pa ga Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljnjem besedilu: MDDSZ) tako, kot je določeno za izplačilo denarne socialne pomoči in varstvenega dodatka. Izplačilo enegetskega dodatka bo možno v obdobju šestih mesecev, tj. od meseca novembra 2022 do aprila 2023, na podlagi prve odločbe do denarne socialne pomoči ali varstvenega dodatka, veljavne kadarkoli v obdobju od 1. avgusta 2022 do 31. marca 2023.
2. Energetski dodatek za invalide (3. člen)
Do energetskega dodatka so upravičeni invalidi - upravičenci:
a) do nadomestila za invalidnost po Zakonu o socialnem vključevanju invalidov (izplačilo izvede ZPIZ);
b) ki imajo pravnomočno odločbo o nezaposljivosti zaradi invalidnosti po 34. členu Zakona o zaposlitveni rehabilitaciji in zaposlovanju invalidov in so upravičeni do denarne pomoči oziroma varstvenega dodatka po zakonu, ki ureja socialnovarstvene prejemke (izplačilo izvede MDDSZ);
c) ki so vključeni v proces zaposlitvene rehabilitacije in prejemajo prejemke iz naslova zaposlitvene rehabilitacije po četrti alineji prvega odstavka 17. člena ZZRZI in so upravičeni do denarne socialne pomoči (izplačilo izvede MDDSZ);
d) po Zakonu o vojnih invalidih, ki prejemajo družinski dodatek kot edini prejemek (izplačilo izvede Ministrstvo za obrambo);
e) I. kategorije po Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, ki nimajo pravice do invalidske pokojnine (izplačilo izvede ZPIZ).
Upravičenost se ugotavlja na podlagi veljavne odločbe v obdobju od 1. avgusta 2022 do 31. marca 2023. Upravičenci so do energetskega dodatka upravičeni samo enkrat.
Energetski dodatek se bo izplačal v višini 200 EUR in sicer po uradni dolžnosti, kar pomeni, da upravičencem ne bo treba vlagati vlog.
Energetski dodatek se bo invalidom izplačal predvidoma v novembru 2022. Za nove upravičence po zgoraj navedenih alinejah bo izplačilo energetskega dodatka izvršeno predvidoma enkrat mesečno.
3. Upoštevanje energetskega dodatka pri uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, oprostitev dohodnine, plačila prispevkov za obvezno zdravstveno zavarovanje in izvzem iz izvršbe (4. člen)
Glede na to, da ni namen energetskega dodatka iz ZZUOPD izguba drugih pravic iz javnih sredstev, se energetski dodatek za prejemnike denarne socialne pomoči oziroma varstvenega dodatka in za invalide NE štejeta v dohodek pri ugotavljanju upravičenosti do VSEH pravic iz javnih sredstev (torej tudi pri izredni denarni socialni pomoči). Od omenjenih energetskih dodatkov ni treba plačati dohodnine in prispevkov za obvezno zdravstveno zavarovanje, ravno tako nanju ni mogoče poseči z izvršbo.
4. Začasen odstop od določb ZSVarPre in ZUPJS – neupoštevanje premoženja, razen prihrankov in vrednostnih papirjev (5. člen)
Za razširitev kroga upravičencev do denarne socialne pomoči oziroma varstvenega dodatka zaradi omilitve posledic draginje in s tem povečanja števila upravičencev do energetskega dodatka, se za potrebe ugotavljanja materialnega položaja vlagatelja vloge za denarno socialno pomoč in oseb, ki se upoštevajo poleg vlagatelja, v skladu z ZUPJS in ZSVarPre, premoženje, razen prihrankov in vrednostnih papirjev, s katerimi oseba lahko razpolaga, za vloge, vložene v obdobju od 1. oktobra 2022 do 28. februarja 2023, ne upošteva.
Izvzem premoženja omogoča ugodnejši položaj vlagatelja vloge za denarno socialno pomoč oziroma varstveni dodatek in oseb, ki se upoštevajo poleg vlagatelja, v skladu z ZUPJS in ZSVarPre, za vloge, vložene od 1. oktobra 2022 do 28. februarja 2023. Z namenom enake obravnave vlagateljev vlog za denarno socialno pomoč oziroma varstveni dodatek je določeno, da omenjeni pravici pripadata tem dodatnim upravičencem za obdobje, v katerem se ne upošteva premoženje, tj. največ za obdobje do 31. marca 2023. V nasprotnem primeru bi bili različni vlagatelji obravnavani neenako, saj bi prejemali denarno socialno pomoč in varstveni dodatek različno dolgo, zgolj odvisno od tega, kdaj bi vložili vlogo.
POMEMBNO: V omenjenem obdobju zaradi neupoštevanja nepremičnin NE velja omejitev dedovanja po 54.a členu ZSVarPre!
5. Obveščanje prejemnikov pokojnin v višini, ki ne presega 620,18 evra, o morebitni upravičenosti do denarne socialne pomoči oziroma varstvenega dodatka (6. člen)
V skladu z Zakonom o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo in 177/20) se z namenom obveščanja prejemnikov pokojnin v višini, ki ne presega mejo za upravičenost do varstvenega dodatka po ZSVarPre, ki velja za edino odraslo osebo v družini (620,18 evra), ki denarno socialno pomoč in varstveni dodatek po ZSVarPre ne prejemajo, o pogojih za upravičenost do omenjenih pravic in posledično do energetskega dodatka za prejemnike denarne socialne pomoči ali varstvenega dodatka, s 6. členom določa pravna podlaga za posredovanje z zakonom odločenih podatkov s strani Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije in Kapitalske družbe pokojninskega in invalidskega zavarovanja, d.d..
V obvestilu bo MDDSZ upokojencem pojasnilo, da so osebe oziroma gospodinjstva z nizkimi dohodki potencialno upravičene do denarne socialne pomoči oziroma varstvenega dodatka, pri čemer se bo na razumljiv način prikazalo, do katere višine skupnih dohodkov članov gospodinjstva je gospodinjstvo še upravičeno do omenjenih pravic. Prav tako se bo upokojencem obrazložilo pravila in postopek pridobitve omenjenih pravic pri centrih za socialno delo ter pojasnilo, da je prejemanje omenjenih pravic pravna podlaga za izplačilo energetskega dodatka, pri čemer bodo pojasnjeni tudi pogoji in pravila glede upravičenosti do le-tega.
6. Način dokončanja postopkov za pridobitev denarne socialne pomoči oziroma varstvenega dodatka (7. člen)
Predlaga se, da se postopki za ugotavljanje upravičenosti do denarne socialne pomoči ali varstvenega dodatka (in ne samo postopki za uveljavljanje omenjenih pravic na podlagi vlog strank), ki so se začeli pred začetkom uporabe tega zakona in v obdobju po začetku uporabe tega zakona do 30. septembra 2022, torej od naslednjega dne po objavi v Uradnem listu RS do 30. septembra 2022, dokončajo po trenutno veljavnih določbah ZUPJS in ZSVarPre. V postopke za ugotavljanje upravičenosti do denarne socialne pomoči ali varstvenega dodatka so zajeti ne samo postopki za odločanje o omenjenih pravicah na vlogo stranke, s katero stranka uveljavlja pravico ali želi sporočiti spremembo veljavne odločbe, ampak tudi postopki, ki jih v skladu z veljavnim zakonom, lahko oziroma mora pristojni center za socialno delo začeti po uradni dolžnosti zaradi nastopa spremembe.
7. Začetek veljavnosti (8. člen)
ZZUOPD začne veljati (in se uporabljati, razen za postopke iz prejšnje točke oz. iz 7. člena) naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.